Nauka czytania metodą sylabową – na czym polega?

Zastanawiasz się, na czym polega czytanie metodą sylabową? Chcesz w ten sposób uczyć swoje dziecko, ale nie wiesz, od czego zacząć? W tym artykule wyjaśniamy, czym jest metoda sylabowa i jak włączyć ją do codziennych zabaw z dzieckiem.

Nauka czytania metodą sylabową – co to takiego?

Metoda sylabowa to nic innego, jak nauka czytania za pomocą jednostek, jakimi są sylaby. To świetny sposób dla wszystkich dzieci, nie tylko tych, które mają problemy z nauką czytania. Metoda ta jest bardziej naturalna od uczenia się pojedynczych liter lub głosek. Dla przykładu, ucząc dziecko liter, nie jesteśmy w stanie wypowiedzieć samego „m”, wypowiadamy raczej „my” lub „em”. Takie zbitki mogą później utrudniać dziecku czytanie. Słowo „mama” może próbować odczytywać jako „my-a-my-a”.

Nauka czytania metodą sylabową skutecznie omija tę trudność. Dziecko rozpoznawanie liter zaczyna od samogłosek: a, e, i, o, u, y, ą, ę. Kiedy już sprawnie je rozróżnia, poznaje połączenia spółgłosek z samogłoskami, np. „ma”, „bo”, „pa”. Z takich połączeń można już tworzyć wyrazy np. „ma-ma”, „ma-mo”, a z czasem nawet całe zdania! Przykładowo: „to ko-za na po-lu”.

Kiedy dziecko opanuje już sylaby otwarte, można przejść do kolejnego etapu

Polega on na dodawaniu do połączeń typu „pa” spółgłoski zamykającej, np. „pa-n”, „do-m”, „se-n”. Aż w końcu dochodzimy do dłuższych zestawień np. „do-mek”, „lal-ka”. A stąd już niedaleka droga do całych wyrazów i zdań.

Przeczytaj również: Problemy z nauką czytania u dzieci – przyczyny i porady

Metoda sylabowa w praktyce

Aby nauka czytania metodą sylabową miała sens, musisz przestrzegać kolejności wymienionych wyżej etapów. Najpierw samogłoski, a potem ich połączenia ze spółgłoskami. Jak zacząć przedstawiać je dziecku? Postaraj się naukę prowadzić w formie zabawy. Jak podkreśla Anna Buchner, autorka poradnika dla rodziców „Od pierwszej litery do pierwszego zdania”: „Najważniejsze w domowych zabawach jest wykorzystanie naturalnej ciekawości i podsycanie zainteresowania czytaniem, kiedy się pojawi”.

Każdej czytelniczej aktywności niech towarzyszą wizualne odpowiedniki liter. Dobrą pomocą będą wszelkiego rodzaju układanki czy gry skojarzeniowe związane z tym, co dziecko lubi np. przyrodą, sportem, muzyką.

Początkujący czytelnik może dopasowywać do siebie karteczki z zapisaną tą samą literą, jednocześnie wypowiadając ją na głos. Na początek twórzcie zbiory lub „pociągi” tych samych samogłosek. Później dziecko może dopasowywać do siebie takie same pary liter i czytać je na głos np. „ma-ma-ma-ma”.

Propozycja dodatkowej aktywności: Skoro czytanie metodą sylabową najlepiej wprowadzać w formie zabawy, wykorzystaj do niej dostępne w Twoim domu gadżety. Na klockach napisz samogłoski, a następnie zachęć dziecko do tworzenia wież z tych liter według schematu zapisanego na kartce.

Dobrą pomocą do takich zabaw będzie „Zestaw edukacyjny. Pierwsze słowa”, który pasuje do wielu metod nauki czytania (również sylabowej) oraz różnych zainteresowań i temperamentów dzieci. Znajdziesz w nim m.in.:

  • kartoniki z samogłoskami (w kolorze czerwonym) i spółgłoskami (w kolorze niebieskim), które możecie wykorzystać do początkowej nauki liter i łączenia w pary,
  • kartoniki z prostymi słowami, takimi jak: koza, lis, Ola i obrazkami. Przydadzą się w późniejszych etapach nauki czytania metodą sylabową,
  • poradnik „Od pierwszej litery do pierwszego zdania”, który wyjaśnia m.in. jak wykorzystać naturalne zainteresowania dziecka do nauki czytania.